Ford Bronco II. Датчик давления масла на стрелку (Oil pressure sender with analog cluster)

RoboCop

Зав. отделением пульмонологии
Модератор
375
25
Ford Bronco II 1988,1989
Тверь
#1
Приветствую всех, камрады!
В преддверии разруливания темы с датчиком давления масла и стрелочным индикатором давления в рестайловой приборной панели провел некие изыскания, что пишут люди на другой стороне шарика.
Получается так, что с правильным "олдскульным" датчиком давления и возможной минимальной доработкой инструмент-кластера, получить более-менее реальные показания давления масла на приборке реально.
Повторюсь что пока что сам не проверял, но нет основания не доверять. Поэтому пока пусть тут будут ссылки на чужой опыт. Как сделаю сам - обновлю и отчитаюсь.

1993 F150 oil pressure sender mod (Youtube)
Oil Pressure Switch to Sender
(там можно походить по ссылкам из статьи)

Американцы пишут что оно реально работает с этими датчиками:
NAPA OP6091
BWD S334
MotorCraft SW1547B

И напоследок TSB как Форд решил всех обмануть скрестив пороговый датчик давления со стрелочным индикатором, чтобы реднеки не смущались от вида шевелящейся стрелки. :))
TSB 88-05-14 Oil Pressure Gauge Fake

Updated 10.05.2019
Сюда нужно положить еще одну статью с весьма комплексным исследованием работы датчиков давления масла
Ford Mustang Oil Pressure Gauge Project

и важные цитаты из нее:

Thanks to some of the guys on Corral, I have found a number of web sites that describe how other Ford owners have replaced their switches with the old Fox body senders and shorted out the 20 ohm resistor to get it to work as a real oil pressure gauge. Here are the part numbers they listed:
Motorcraft SW-1547-B
Motorcraft E4ZZ-9278-A
Standard Motor Products: PS-60
Echlin or Napa: OP6091

My local parts shop did a cross reference on the Motorcraft E4ZZ-9278-A part number and sold me a Borg Warner S334. ($21.00)
I installed a compressor quick-release fitting on the sender and connected it to my compressor and a digital ohm meter.
With 0 PSI, the resistance was infinite. The pressure gauge on my compressor is not calibrated below 10 PSI. As I pressurized the sender, before it hit 10PSI, the Ohm meter dropped to the thirties and then bounced all over the map as I pressurized the sensor to over 70PSI. I then turned off the compressor and released pressure till the gauge read 70PSI and read the resistance. I did the same at decreasing 5 degree increments. Here is the data:
PSI Ohms
70 17
65 18
60 20
55 23
50 21
45 24
40 27
35 27
30 26
25 26
20 31
15 40
10 32
Less then 10 PSI, the resistance went infinite again.

Аффтару исследования не понравилась линейность зависимости сопротивления датчика от давления и он купил другой:
Autometer 2242, работающий в диапазоне 0-100 PSI.
Он показал более линейную зависимость, но имел следующие характеристики:

PSI Resistance in Ohms
75 70
70 73
65 79
60 85
55 95
50 105
45 113
40 120
35 130
30 140
25 148
20 156
15 170
10 190
0 267

И это с одной стороны проблема, а с другой - очень напоминает характеристики ГАЗовских датчиков давления:



Аффтар статьи также не сдаётся:
We know from the documentation above that the Fox gauges read from 9.7 Ohms at the High mark to 74 ohms at the Low mark.

If we want to make the circuit simple, we can put a resistor in parallel with the sensor to lower the resistance of the sensor. Remember the equation for parallel resistors: 1/R=1/R1+1/R2. We can use this formula to set the resistance so that the gauge will reflect 10 PSI at the low mark, which I would be happy with. Then we can see where 100 PSI will land on the gauge.

At 10 PSI the sensor gives a resistance of 190 ohms. If we want to know the resistor we need to add across that to get the desired resistance of 74 Ohms, we use the equation: 1/74=1/190+1/R. If we solve for R, we get R=121 ohms.

If we run a 121 Ohm resistor in parallel with the sensor, what resistance will we see at 100 PSI? At 100 PSI, the sensor is expected to show about 15 ohms. To find out what the effective resistance of the sensor with the resistor at 100 PSI, we solve the equation 1/R=1/15+1/121. R=about 13.3 ohms. Since the High mark on the gauge is at 9.7 ohms, we know that at 100 PSI we will almost make it to the High mark on the gauge.

This implies that the circuit we need to make this work is a 121 Ohm resistor in parallel with the sensor.

Т.е. с учетом общеей колхозности в приживлении ГАЗовского датчика и того что реальные значения сопротивления у них могут разбегаться - можно будет попробовать поставить в параллель резистор на 120-150 Омм и посмотреть что получится.

Планирую уже в совсем обозримом будущем попробовать. Естественно отчитаюсь.
 
Последнее редактирование:

дядя Алик

Бронконекромант
Модератор
Клубная карта
2 840
647
Ford Bronco 1984
Электросталь
#2
Ждем продолжения)